Stabilitet

Der skal være fokus på stabilitet omkring det enkelte led for at undgå fejlbelastninger, specielt under store belastninger såsom kraftige afsæt, landinger og retningsskift samt dybe stemskridt. Det drejer sig om rygsøjlen, skulder-, hofte-, knæ- og ankelleddet.

Stabiliteten opnås ved, at musklerne aktiveres på den rigtige måde, altså teknikken, samtidig med at muskelstyrken omkring leddene skal være tilstrækkelig i forhold til belastningen. 
Det er trænerens opgave at hjælpe spillerne, så bevægelserne udføres med den rigtige teknik. Det gøres ved god instruktion, brug af fokuspunkter og løbende feedback.

Nedenfor er aktivitetsområder som både træner stabilitet i forhold til helkropsbevægelser og omkring det enkelte led:

Bevægelighed

Bevægeligheden over leddene skal være tilstrækkelig for, at en bevægelse kan udføres med den rette teknik og stabilitet. I badminton ses problemer med bevægeligheden oftest omkring skulder- og hofteled og i særdeleshed stramhed af baglårsmuskulaturen. Badmintonspillere bør minimum have normal bevægelighed af baglårsmuskulaturen, hvorfor der generelt bør arbejdes med dette.

Den normale bevægelighed omkring leddene trænes ved enten aktiv eller passiv bevægelse. Aktiv bevægelse er bevægelse af en legemsdel udført af spilleren selv, fx svingøvelser. Passiv bevægelse er hvor positionen holdes statisk fx udspændingsøvelser, hvilket kan udføres af spilleren selv eller af en makker.

Vedligeholdelse af bevægeligheden ved brug af passiv bevægelse opnås ved statisk udspænding i 20 sekunder, mens øget bevægelighed kræver gentagende udspænding, dvs. 4-5 gentagelser á 30-40 sekunders varighed gerne flere gange dagligt.

Nedenfor er aktiviteter som både indeholde aktiv og passiv bevægelse delt op for hver enkelt led:
Tilbage til kategorioversigten - klik her.

Idrættens Hus
Brøndby Stadion 20, DK-2605 Brøndby
Bank: 2217 8390133333
CVR: 1369 3315
70 60 50 76

Følg os